Hoe leren wij onze poes af de deur open te maken?

Hallo allemaal! :)
Wij hebben nu een tijdje een nieuwe poes die we over hebben genomen van iemand anders. Alleen die poes heeft daar op de een of andere manier geleerd om deuren open te maken (ze springt net zolang tegen de deurklink aan tot hij opengaat).
Hierdoor komt ze vaak midden in de nacht bij ons op en in bed liggen wat we liever niet hebben (het doet ons erg schrikken en we vinden het erg onhygiënisch). Ook maakt ze de zolderdeur open waar ze eigenlijk niet mag komen omdat ze daar dan alles onder gaat plassen.

Wat kunnen we doen om haar dit gedrag af te laten leren? Want als ze dit blijft doen dan moeten we haar weer terugbrengen terwijl het verder een hele lieve poes is...

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.4K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Onze kat kan dat ook,veel katten trouwens hoor.
We hebben alle deurklinken nu omhoog staan,probleem opgelost!

Het beste antwoord

In plaats van je uit te putten dit af te leren volstaat het de klink omhoog te zetten ipv dwars.

Je zegt dat ze wildplast: dit is reden om een plas op te vangen en door de dierenarts te laten onderzoeken.
Door de verhuisstress kan de poes een blaasontsteking hebben opgelopen.
Rieneke1
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja, dat hadden we ook overwogen maar het leek ons veel werk om bij alle deuren de klink te moeten aanpassen...
Maar ze is ook al bijna 4 jaar, dus misschien is het al niet eens meer mogelijk dit gedrag af te leren. Het is niet echt wildplassen, ze wil alleen heel graag het zolder op om daar te gaan plassen. (waarschijnlijk omdat ze daar niet mag komen)

Andere antwoorden (1)

de klink vervangen met een knop werkt bij mij het best.